Średnia ocen z facebook
4.7 / 5
Aktualna liczba opinii 80

Jak używać sprzętów na siłowni?

Jak używać sprzętów na siłowni?

Z ćwiczeniami na siłowni jest tak, jak z każdą inną formą aktywności fizycznej. Każda aktywność może być zbawienna dla zdrowia, rozwijać muskulaturę, likwidować zbędną tkankę tłuszczową, poprawiać kondycję i samopoczucie, ale może też wywołać kontuzję, której skutki będziemy odczuwali przez długie miesiące, a nawet lata. Dlatego, choć na siłowni ćwiczone są przede wszystkim mięśnie, intensywnie pracować na niej powinna także głowa.

Aby rzeczywiście wykorzystać potencjał urządzeń dostępnych na siłowni, trzeba wiedzieć do czego one służą i jak z nich korzystać. Dobrze, gdy na miejscu czeka na nas sympatyczny, uśmiechnięty trener, który dobiera indywidualny plan ćwiczeń. Często jesteśmy jednak zdani sami na siebie. Co zatem powinniśmy wiedzieć?

Trening aerobowy i siłowy

Sprzęt dostępny na siłowniach to urządzenia przeznaczone do ćwiczeń aerobowych lub siłowych. To bardzo istotna różnica. Ćwiczenia aerobowe to takie, które zmuszają nasze serce do wysiłku, ale nie maksymalnego. Tętno powinno wynosić ok. 130 uderzeń serca na minutę, czyli mniej więcej 65-70% tętna maksymalnego. Jest to więc trening umiarkowanie obciążający, przeznaczony dla osób pracujących nad kondycją, sylwetką i wagą, ale chcących uniknąć przetrenowania i kontuzji. Klasycznym przykładem urządzeń do treningu aerobowego jest bieżnia albo stepper.

Trening siłowy to już wysiłek „na maksa”. Przeważnie zorientowany na budowę masy mięśniowej. Można w nim koncentrować się na określonych partiach mięśni. Do treningu siłowego służą najrozmaitsze przyrządy, w tym przede wszystkim sztangi i hantle.

Osoby rozpoczynające przygodę z siłownią powinny wykonywać najpierw ćwiczenia aerobowe, a dopiero gdy ich ogólna kondycja się poprawi, wprowadzić elementy treningu siłowego. Oczywiście najlepiej zrobić to stopniowo i z rozwagą.

Step by step przez… step

Step to jeden z najprostszych przyrządów do ćwiczeń, w dodatku niedrogi i nadający się do treningu domowego. Jest to mała platforma o regulowanej wysokości. Ćwiczenia na stepie, często wykonywane są w rytm muzyki. Wchodząc na step, a następnie schodząc z niego, spalamy kalorie, ćwiczymy uda, pośladki i łydki. Krokom mogą towarzyszyć ruchy rąk – jest to forma aerobiku, a więc ćwiczeń łączących wysiłek fizyczny z elementami tańca. Trudno w takich ćwiczeniach o kontuzję, toteż przyrząd ten można śmiało polecić wszystkim początkującym. Nasz sklep fitness ma w swojej ofercie kilka dobrych modeli.

Bardziej zaawansowaną formą są steppery – urządzenia z pedałami imitującymi chodzenie po schodach. Niby nic, ale po kwadransie nie sposób nie poczuć zmęczenia w mięśniach.

Orbitrek – jak ćwiczyć?

Orbitrek to urządzenie znane także jako narciarz biegowy albo rower eliptyczny. Tu także chodzimy, trzymając stopy na pedałach. Ręce opieramy na kierownicy tak, jak gdybyśmy trzymali kijki narciarskie. Poruszamy więc jednocześnie wszystkimi kończynami. To ćwiczenie wzmacnia mięśnie ramion, tułowia, nóg i pośladków. Niektórzy fachowcy doradzają ćwiczenie na orbitreku przed rozpoczęciem biegania. Pozwala to przygotować ścięgna na obciążenia, które pojawią się podczas joggingu.

Rowerek stacjonarny

Jak ćwiczyć na rowerku stacjonarnym? Tego chyba nie trzeba specjalnie objaśniać: wsiadamy i pedałujemy. Dzięki temu urządzeniu możemy jeździć na rowerze nawet w środku mroźnej i śnieżnej zimy. Tylko od nas zależy czy będzie to jazda lekka, rekreacyjna, czy też intensywny kolarski trening. Nawet tanie i proste rowerki wyposażone są w komputer, który mierzy czas jazdy, przebyty dystans, prędkość i spalane przez nas kalorie. Opór stawiany przez pedały można płynnie regulować. Rowerek wzmacnia mięśnie ud i pośladków, a także pomaga pozbyć się nadwagi.

Kiedy kusi nas bieżnia

Jak ćwiczyć na bieżni? Teoretycznie jest to bardzo proste – chodzimy lub biegamy po przesuwającej się pod nami taśmie. Ważne jest jednak, aby postawa była prawidłowa, a kroki odpowiednio stawiane. Wiele na ten temat można przeczytać w internecie. Warto też skorzystać z porady trenera lub doświadczonego bywalca siłowni. Nieumiejętne bieganie na bieżni może spowodować kontuzję ścięgna, a wszelkie uszkodzenia tkanek miękkich powodują ból utrzymujący się niekiedy bardzo długo.

Jak ćwiczyć na atlasie?

Atlas to już nieco wyższa szkoła jazdy. Jest to urządzenie do treningu siłowego. Do ćwiczeń należy przystępować jedynie po rozgrzewce, a obciążenia dobierać – przynajmniej na początku – z pomocą doświadczonej osoby. Po każdym etapie ćwiczeń trzeba chwilę odpocząć. Osoby z problemami kardiologicznymi lub ze schorzeniami kręgosłupa powinny przed rozpoczęciem ćwiczeń na atlasie skonsultować się z lekarzem.

Udostępnij ten wpis