Średnia ocen z facebook
4.7 / 5
Aktualna liczba opinii 80

Stretching

Stretching

Stretching to obok rozgrzewki obowiązkowa część treningu. Nawet jeśli nie uprawiasz regularnie sportu, stretching, czyli rozciąganie, pomoże Ci w utrzymaniu sprawności fizycznej na co dzień. Ćwiczenia rozciągające są przeznaczone zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych – niezależnie od wieku i sprawności.

Co to jest stretching?

Stretching jest naturalnym systemem ćwiczeń, który zaczerpnięty został m. in. z obserwacji zwierząt łownych. Wykonywały one podobne "ćwiczenia", które łączyły w sobie elementy gimnastyki i kulturystyki. Stretching polega na kilkusekundowym napięciu danego mięśnia, następnie powolnym rozluźnianiu go i rozciąganiu przez kolejne kilkadziesiąt sekund. Proste ruchy rozciągające można zaobserwować choćby u kota, czy psa.

Stretching w życiu codziennym

Ćwiczenia rozciągające wpływają na całe ciało. Oprócz rozciągania, uelastyczniają mięśnie, które są spięte po treningu. Stretching przed treningiem zwiększa ruchomość stawów. Wykonując ćwiczenia rozciągające przed wysiłkiem fizycznym, ochronisz się przed małymi i większymi urazami. Każdy trener personalny powie Ci, że efektywny trening zaczyna i kończy się stretchingiem, który gwarantuje dobrze rozgrzane mięśnie. Aby ułatwić sobie stretching, można wykorzystać ekspandery i gumy do ćwiczeń. Ale stretching nie musi być jedynie elementem treningu. Jest to taka forma aktywności, którą możemy wykonywać nawet codziennie! Zwłaszcza że codzienne ćwiczenia rozciągające są nie tylko proste, ale również bardzo przyjemne oraz dobre dla Twojego zdrowia. Wystarczy kilkuminutowy stretching w domu – na przykład rano, zaraz po przebudzeniu, lub jako przerwa w pracy, żebyś poczuł się zdecydowanie lepiej.

Dodatkowo takie chwile aktywności pomogą Ci uniknąć ewentualnych problemów wywołanych siedzącym trybem życia, takich jak bóle pleców, karku, czy nawet przepuklina! Poza tym lepsze rozciągnięcie zwiększa Twoją mobilność, wskutek gimnastyki następuje poprawa Twojej gibkości, co pomoże Ci uniknąć różnych przykrych kontuzji wywołanych brakiem rozciągnięcia. Zanim jednak zaczniesz się z entuzjazmem rozciągać, pamiętaj o wzmocnieniu mięśni – jeżeli nie chcesz od razu zapisywać się na siłownię czy zajęcia fitness, wypróbuj rozciąganie izometryczne, które jednocześnie uelastycznia i wzmacnia mięśnie. Do samodzielnego treningu w domu praktycznie nie potrzebujesz sprzętu, przyda się jednak dobrej jakości mata do ćwiczeń, dzięki której codzienna gimnastyka będzie wygodniejsza.

Jakie korzyści przynosi stretching?

Co daje rozciąganie mięśni? Prawidłowo wykonywany stretching, w połączeniu z rozgrzewką i treningiem, składa się na poprawę kondycji fizycznej. Z kolei regularny trening, połączony z odpowiednią dietą (redukcyjną lub na masę) pomoże Ci osiągnąć wymarzoną wagę i sylwetkę.

Stretching przed treningiem

Stretching to ten element treningu, który wiele osób ma ochotę pominąć. W końcu to kolejne kilka minut spędzonych na sali treningowej, a przecież obowiązki wzywają. Musisz jednak potraktować te kilka minut jako inwestycję. W co? Twoje zdrowie i sprawność. Przed treningiem warto wykonać stretching dynamiczny. Podczas tego rodzaju treningu mięśnie szybko rozciągają się i wracają do naturalnej pozycji, co zwiększa ich siłę i wydajność. Dynamiczne ruchy rozgrzewają również stawy, przygotowując je do wysiłku fizycznego. Rozciąganie dynamiczne powala też uniknąć urazów ścięgien. Jakie ćwiczenia rozciągające wykonywać przed treningiem? Na przykład wymachy oraz zamachy nogą czy doskonale wszystkim znane pajacyki, oraz energiczne wymachy i krążenie rąk. Pamiętaj jednak, żeby przed stretchingiem na rozgrzewkę, wykonać... rozgrzewkę. Rozciąganie sztywnych mięśni, nawet dynamiczne, może mieć fatalne konsekwencje.

Stretching po treningu

Stretching po treningu poprawia Twoje zakresy ruchu, sprawność, mobilność oraz zapobiega ewentualnym skurczom mięśni. Przysiady stają się głębsze, skłony pełniejsze, barki bardziej mobilne, co ma ogromne znaczenie podczas ćwiczeń siłowych. Poza tym stretching wysmukla mięśnie, dzięki czemu poprawia wygląd sylwetki. Nie wspominając już o tym, że dzięki stretchingowi mięśnie wydłużają się, co przekłada się na wolniejsze zużywanie stawów. Zestaw ćwiczeń rozciągających po treningu zapobiega również zrastaniu się kręgów i związanych z tym dolegliwościami, na które często skarżą się osoby aktywne, jak na przykład wypadanie dysku. Nie wspominając już o tym, że stretch wykonywany regularnie zwiększa jakość życia! Dzięki stretchingowi będziesz mógł zawiązać sznurówkę bez kucania czy umyć samodzielnie plecy, a to tylko niektóre pozytywne efekty, jakie daje stretching po treningu.

Chcesz poprawić swój wygląd i samopoczucie? Wystarczy prosta gimnastyka w domu i dobrze dobrana dieta. Dzięki temu będziesz wyglądać i czuć się o niebo lepiej!

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.